Fazole mungo potěší chutí, jsou plné bílkovin a vlákniny, navíc snižují hladinu špatného cholesterolu a prospívají trávení

V Indii patří mezi nejoblíbenější luštěniny, v tuzemsku o nich nemají strávníci ani ponětí. Řeč je o fazolích mungo, kterým se přezdívá „zlaté fazole“, byť syrové jsou zelené a vařené zase hnědé. Jejich bohatství spočívá totiž ve vlastnostech, kterými se mohou pyšnit. Obsahem bílkovin mohou snadno nahradit maso, za množství vlákniny poděkují nejen střeva. A co víc, tyhle malé fazolky mají nevídaný vliv na zdraví. Snižují totiž hladinu špatného cholesterolu v krvi, podporují trávení a zbavují střeva toxinů, nadto jsou balzámem pro srdce a cévy. Proč by neměl tento druh luštěnin chybět ve vašem jídelníčku?

Zázrak z Indie

Fazole mungo se řadí mezi luštěniny, jedná se o semena rostliny zvané vigna zlatá (Vigna radiata) a někdy se zaměňují za sójové boby. Mungo se mohou vařit nebo se konzumují naklíčené, současně jsou oblíbené výhonky, které se přidávají do asijských receptů či do zeleninových salátů, mohou se rovněž zavařovat. Mají nasládlou až jemně oříškovou chuť. Nejpopulárnější jsou mungo v Indii, v Číně a v dalších oblastech jihovýchodní Asie. Málokdo ví, že se může vigna pěstovat i u nás, v domácnosti si pak každý může fazolky naklíčit. Během třech až pěti dnů se objevují sladké klíčky, které lákají na příjemnou chuť a velkou dávku prospěšných živin.

Bohaté na prospěšné látky

Drobounké fazolky jsou sice menší velikostí, skrývají v sobě ale neskutečné bohatství. Jejich obrovským benefitem je lehká stravitelnost, k tomu jsou nadité bílkovinami (až 24 gramů na 100 gramů fazolí) a lze jimi nahradit maso. Dále jsou zdrojem potřebných vitamínů, zejména vitamínů A, C, E, K a skupiny B. V drobných semenech nechybí ani minerály a stopové prvky, jako jsou železo, vápník, mangan, hořčík, měď či zinek. Mungo fazolky potěší i střeva, protože skrývají přibližně 16 procent vlákniny, proto se doporučují pro zlepšení střevní peristaltiky i vyčištění trávicí soustavy od toxinů a usazenin.

Při dietě a při cukrovce

Mungo fazolky jsou výhrou pro všechny vegany a vegetariány, zařadit by je měli do jídelníčku lidé na dietě nebo cukrovkáři. Mají totiž nízký glykemický index, nadto harmonizují hladinu cukru v krvi. Pozitivně ovlivňují chod kardiovaskulárního systému a mohou pomoci při potížích se srážlivostí krve, protože hrstička fazolí doplní z jedné třetiny denní dávku vitamínu K. Obsažené bioaktivní látky mají antioxidační a protizánětlivé účinky, mungo se proto radí konzumovat i pro regeneraci jater. Fazole mungo se doporučuje před použitím namočit přes noc do studené vody a před samotným vařením ještě jednou dokonale propláchnout.

Báječná žena

Trendy